U ontvangt deze informatie, omdat u binnenkort een opname heeft in ons ziekenhuis. In deze folder vindt u informatie over de voorbereiding thuis, over uw verblijf en informatie over als u weer naar huis toe mag.
Uw opname
Als u voor een geplande operatie wordt opgenomen in het ziekenhuis, wordt u 2 werkdagen voor de operatie gebeld met informatie over de opnametijd en op welke afdeling u wordt verwacht.
De duur van uw opname zal door de behandelend arts en verpleegkundige met u worden besproken. Wanneer u bent opgenomen, komt er iedere ochtend tussen 7:30 – 11:00 uur één van de behandelend specialisten/arts assistenten bij u langs voor de artsenvisite. Dan bespreken zij met u de voortgang. Als u met ontslag mag, vindt dit vaak plaats aan het einde van de ochtend. Maar dit kan ook anders zijn.
De voorbereidingen thuis
De opname afspreken
U heeft voor de operatie is een (telefonische) afspraak gehad met de ziekenhuisapotheek en de
anesthesioloog. Hierin zijn voorbereidingen van de operatie zijn met u besproken. Ook heeft u informatie ontvangen over het nuchter blijven voor een operatie. Het is namelijk erg belangrijk dat u vanaf een bepaalde tijd voor uw operatie niet meer eet of drinkt. U kunt dit nog teruglezen in
deze folder.
Bij ziekte of verhindering
Heeft u koorts of bent u ziek en kunt u niet geopereerd worden, bel dan tijdens openingstijden naar het Opnamebureau of buiten openingstijden naar de verpleegafdeling.
Het Opnamebureau is op werkdagen bereikbaar van 10:00 – 12:00 uur en 14:00 – 16:00 uur.
Chirurgie: 015 - 260 37 00.
Urologie, Gynaecologie of Plastische Chirurgie: 015 - 260 37 80.
Keel-, Neus en Oorheelkunde : 015 - 260 37 81
Wie is uw contactpersoon?
Spreek met uw familie of vrienden af wie uw contactpersoon zal zijn. Deze persoon moet telefonisch bereikbaar zijn gedurende de tijd dat u in het ziekenhuis bent. Uw contactpersoon mag informatie over u vragen aan het ziekenhuispersoneel. Als het nodig is, kan de verpleegkundige
contact opnemen met deze persoon.
Wat neemt u mee?
Wij raden u aan niet al te veel kleding en andere eigendommen mee te nemen voor uw opname. Denk in ieder geval aan het volgende:
- Legitimatiebewijs en geldige verzekeringspolis;
- uw patiëntenpas;
- kamerjas, pyjama, pantoffels en schoon ondergoed;
- soepel zittende kleding;
- badslippers;
- toiletartikelen;
- zo nodig dieetvoorschriften;
- eventueel een boek of tijdschrift.
Sieraden, geld en waardevolle spullen, kunt u beter thuis laten. Een mobiele telefoon of tablet kan eventueel (op eigen risico) in een kluisje op de kamer worden opgeborgen.
Ons ziekenhuis kan niet aansprakelijk worden gesteld wanneer uw eigendommen zoekraken door verlies of diefstal
.
Uw verblijf in ons ziekenhuis
De opnamedag
Op de dag van de opname meldt u zich bij de afdeling die met u besproken is. U heeft eerst een gesprek met een verpleegkundige over de praktische zaken en hij of zij stelt ter controle nog een aantal vragen over waarom u wordt opgenomen. U krijgt een polsbandje met uw naam en gegevens. Dit polsbandje is een identificatiemiddel. U dient dit tijdens uw opname altijd te dragen.
Tijdstip ingreep
Uw operatie is ingepland, maar het tijdstip kan altijd wat veranderen waardoor u wat langer moet wachten. Dat komt doordat een (eerdere) ingreep wat langer kan duren dan gepland of er komt een spoedgeval tussendoor. Wij vragen hiervoor uw begrip.
Het behandelteam
In ons ziekenhuis zorgen we met een heel team voor u. Wie komt u zoal tegen?
- Artsen: op de verpleegafdeling werkt een zaalarts. De zaalarts bezoekt u elke dag en zijn volledig op de hoogte van uw situatie. Ook arts-assistenten of coassistenten kunnen u bezoeken. Zij vallen onder de verantwoordelijkheid en toezicht van de arts.
- Verpleegkundigen: op onze verpleegafdelingen werken teams van verpleegkundigen en leerling-verpleegkundigen. De zorg door de verpleegkundige wordt vastgelegd in het verpleegkundig dossier, dat u kunt inzien.
- Assistmedewerkers: zij verzorgen uw eten en drinken. Daarnaast zorgt de assistmedewerker in samenwerking met de schoonmaakmedewerker voor de dagelijkse schoonmaakwerkzaamheden op uw kamer.
- Geestelijke verzorging: een opname in het ziekenhuis of een behandeling op de polikliniek kan allerlei gevoelens en vragen oproepen. Daarover met iemand praten kan opluchten en steun geven.
- Maatschappelijk werk: zij begeleiden patiënten met problemen die samenhangen met ziekte, opname en behandeling. De medisch maatschappelijk werker helpt u bij het verhelderen van uw vragen en uw mogelijke problemen. Samen met u zoekt hij of zij naar nieuwe mogelijkheden en oplossingen. Soms is het geven van informatie en advies voldoende.
Informatiepunt Maatschappelijk Welzijn: twee keer per week is er een inloopspreekuur voor patiënten en naasten die (psycho)sociale ondersteuning kunnen gebruiken.
Veiligheid en huisregels
Reinier de Graaf wilt uw veiligheid zo goed mogelijk waarborgen tijdens uw verblijf. Daarom gelden er verschillende huisregels. Bekijk de huisregels op www.reinierdegraaf.nl.
Bezoek aan uw bed
Het is fijn om mensen op bezoek te krijgen. In het belang van de rust op de afdeling verzoeken wij u per keer niet meer dan twee bezoekers aan uw bed te ontvangen. Meer informatie en onze bezoektijden vindt u op de website www.reinierdegraaf.nl onder ‘Bezoekers’.
Eten en drinken: onze maaltijdenservice
Onze maaltijdservice komt langs voor ontbijt, lunch en een warme maaltijd. Wilt u op een ander moment dan zij langskomen uw maaltijd krijgen, vraag het gerust aan de Assist medewerker.
Als u een dieet volgt of speciale voedingswensen heeft, kunt u dat aan de verpleegkundige doorgeven. Zo nodig kan een diëtist van ons ziekenhuis u adviseren. Wij kunnen geen verantwoordelijkheid dragen voor voedingsmiddelen die u of uw familie meebrengt.
Kan mijn partner blijven eten?
Uw bezoek kan tegen betaling mee eten. Daarnaast is er op de begane grond ook een winkel/koffiebar en een brasserie waar bezoek tijdens de openingstijden terecht kan voor eten en drinken.
Entertainment
Er is gratis wifi en televisie beschikbaar. Zorgradio RAZO Delft maakt radioprogramma’s voor patiënten van de Reinier de Graaf Groep en alle inwoners uit Delft en omgeving, die interesse hebben in informatie uit de zorgsector.
Bloemen en post
Op de verpleegafdelingen zijn bloemen in water meestal toegestaan behalve op de Intensive Care, bij Neonatologie en in bepaalde situaties waarover de verpleegkundige u zal informeren. Op de verpleegafdelingen zijn wegwerpvazen aanwezig.
Willen uw naasten u iets opsturen? Wanneer u aan hen de naam van uw afdeling en uw kamernummer doorgeeft, kunnen wij de post bij u bezorgen.
Het postadres is:
Reinier de Graaf Gasthuis Delft, postbus 5011, 2600 GA Delft
Faciliteiten
In de centrale hal van de locatie Delft is een espressobar, een winkel en een Brasserie Kannen & Kruiken. Zij bieden een wisselend menukeuzeformulier en bediening aan tafel. De openingstijden vindt u op de website www.reinierdegraaf.nl
Parkeren
Er is voldoende (betaalde) parkeergelegenheid in onze parkeergarage. Wanneer je wordt afgezet of opgehaald is er ook een kiss&ride voor de ingang van het ziekenhuis.
Logerende familieleden
In bepaalde situaties kan het voorkomen dat familieleden kunnen blijven logeren, zoals:
- In geval van ernstige ziekte.
- Ouders van opgenomen kinderen kunnen in de nabijheid van hun kind overnachten.
- Logerende baby indien u onlangs bent bevallen en wordt opgenomen.
Als zo’n situatie zich voordoet, wordt met u besproken wat de mogelijkheden en opties zijn.
Klachten over uw opname
Iedereen die bij Reinier de Graaf werkzaam is, doet zijn best om u tijdens uw verblijf in ons ziekenhuis zo goed mogelijk te behandelen, te verzorgen en te begeleiden. Toch kan het gebeuren dat u hierover niet tevreden bent. Wij willen graag op de hoogte worden gebracht van uw ongenoegen. Dat geeft ons de gelegenheid om samen naar een oplossing te zoeken. Wij nemen uw klacht serieus en gaan vertrouwelijk om met uw gegevens.
Voor informatie over onze klachtenprocedure kunt u
contact opnemen met de klachtenfunctionarissen. Zij zijn bereikbaar via telefoonnummers 015 - 260 44 41 en
015 - 260 44 40. Meer informatie vindt u op www.reinierdegraaf.nl.
Weer naar huis
Wanneer u met ontslag gaat
Uw arts of de verpleegkundige overlegt met u wanneer u weer naar huis kunt gaan en bespreekt de eventuele nabehandeling. Ook wordt u op de hoogte gebracht waar u op moet letten, leefregels en met wie u, indien nog nodig,
contact kunt opnemen na ontslag.
Het ontslaggesprek
De verpleegkundige houdt ook een ontslaggesprek met u. De verpleegkundige zorgt voor:
- Een recept als u nog medicijnen of verbandmiddelen moet gebruiken. Deze kunnen voor het naar huis gaan alvast door de begeleider worden opgehaald bij de Reinier de Graaf apotheek op de begane grond;
- Leefregels;
- Als het nog nodig is na de opname, krijgt u een afspraak voor de polikliniek mee.
Het Transferpunt
Als u thuis extra hulp nodig heeft of tijdelijk ergens anders dan thuis moet revalideren, dan neemt de verpleegkundige
contact op met het Transferpunt. De transferverpleegkundige regelt bepaalde vormen van nazorg voor u, zoals plaatsing in een verpleeghuis, thuiszorg of hulpmiddelen voor thuis.
Een rolstoel
Bij de hoofdingang van alle locaties en in de parkeergarage in Delft staan rolstoelen om (kortdurend) te lenen.
Vervoer naar huis
Regel thuis alvast vervoer voor als u weer terug naar huis mag. Na een operatie of een opname is het vaak niet mogelijk om zelf terug te rijden. Het is prettig als iemand u komt ophalen en kan begeleiden. Zorg dat u de eerste nacht thuis op iemand terug kan vallen, als er iets is.
Levenskwesties
Samen met u bespreken we een passende behandeling. En houden rekening met uw wensen maar ook met uw grenzen. Daarbij hoort ook de vraag of u gereanimeerd wilt worden als dit nodig mocht zijn. Deze vraag kan aan u gesteld worden wanneer u wordt opgenomen. Wilt u hier meer over weten? Bekijk dan
deze folder.