U ontvangt deze folder, omdat u een afspraak heeft gekregen voor een TENS-instructie. Met een TENS-apparaat kunt u uw pijnklachten verminderen. Graag informeren wij u over het TENS-apparaat en de bijbehorende instructie. Wat is een TENS-apparaat?
Het TENS- apparaat is een klein apparaatje dat elektrische stroompjes toedient via de huid. Het apparaat zit met toebehoren in een doosje of koffertje dat u mee naar huis krijgt. Huidpleisters in verschillende vormen en maten zijn door middel van elektroden draden aan het TENS apparaat verbonden.
Hoe gebruikt u het TENS-apparaat?
U krijgt op de pijnpolikliniek tijdens de TENS-instructie van de verpleegkundige een uitgebreide uitleg over het gebruik van het apparaat. Tijdens die instructie sluit de verpleegkundige het apparaat direct aan. Het gebruik van het apparaat levert geen beperkingen op voor uw dagelijkse bezigheden. U kunt het apparaat twee weken op proef mee naar huis nemen.
Vergoedt uw verzekeraar het TENS-apparaat?
Als u baat heeft bij het TENS-apparaat, verzorgen wij de aanvraag bij uw zorgverzekeraar zodat u het definitief kunt blijven gebruiken. Wij adviseren u tijdens de proefperiode zelf uw verzekering te bellen om te controleren in hoeverre zij het TENS-apparaat vergoeden. De meeste verzekeraars vergoeden het apparaat. Soms moet u iets bijbetalen voor de pleisters.
Bruikleen
U krijgt het TENS-apparaat in bruikleen mee naar huis. Tijdens de instructie krijgt u de bruikleenovereenkomst te zien die u moet tekenen. De overeenkomst blijft vervolgens achter op de polikliniek. De kopie krijgt u mee naar huis. Daarnaast maakt u direct een afspraak om aan het eind van de proefperiode het resultaat van het TENS-apparaat te bespreken.
U hoeft de polikliniek niet nogmaals te bezoeken. Wij bellen u twee weken na de TENS-instructie op om te vragen hoe de proefperiode verlopen is. Als het apparaatje bevalt, zorgen wij dat de bruikleenovereenkomst van het TENS-apparaat, verstuurd wordt naar de firma Eurocept (in enkele gevallen is dit firma Van Lent). Deze firma verzorgt vanaf dat moment de benodigdheden (elektroden) en de begeleiding rondom de TENS. Als het apparaatje u niet bevalt melden wij u af en ontvangt u binnen enkele weken een brief van de firma Eurocept met daarin instructies hoe u het apparaatje kosteloos retour kunt sturen
Contact
Als u nog vragen heeft, dan kunt u contact opnemen met het Pijncentrum op 015 - 260 37 13.