U ontvangt deze informatie, omdat u in ons ziekenhuis een behandeling krijgt voor een longaandoening. Hierin leest u informatie over de gang van zaken op de verpleegafdeling. Mocht u na het lezen van deze informatie nog vragen hebben, dan kunt u die stellen aan de verpleegkundigen. Algemene informatie over ons ziekenhuis vindt u in onze patiënteninformatie Opname. Wie werken er op de afdeling?
Op de afdeling werken behalve specialisten (longartsen) ook een aantal arts-assistenten (zaalartsen). Dit zijn artsen die onder toezicht van een specialist (longarts) werken. De zaalartsen bespreken dagelijks de status van onze patiënten met de specialisten.
De afdeling valt onder een teamleider, 9 regie verpleegkundigen en 16 verpleegkundigen. Verder zijn er op de afdeling, zorg- assistenten en verpleegkundigen in opleiding werkzaam. Bij hen kunt u terecht met uw vragen, wensen en/of problemen die u heeft gedurende uw opname. Zo nodig kunt u ook te maken krijgen met een diëtist, fysiotherapeut, geestelijke verzorging, transferverpleegkundige of longverpleegkundige.
Leerunit op verpleegafdeling
Op de verpleegafdeling is er een leerunit. Dit houdt in dat stagiaires en leerlingen die de opleiding verpleegkunde volgen binnen de afdeling zorg dragen voor een aantal patiëntenkamers. Dit gaat altijd onder begeleiding en verantwoordelijkheid van een gediplomeerd verpleegkundige. Omdat u verblijft op deze verpleegafdeling kan het zijn dat u met de stagiaires of leerlingen te maken krijgt. Voor u als patiënt verandert er niets in de behandeling of zorg, behalve dat de stagiaires of leerlingen onder begeleiding van de verpleegkundige de zorg uitvoeren. Mocht u bezwaar hebben of vragen of opmerkingen, dan kunt u dat bij de verpleegkundige aangeven.
Assistmedewerkers
Onze assistmedewerkers zijn werzaam op de verpleegafdeling. Zij verzorgen uw ontbijt, lunch en diner afgewisseld met dranken. Daarnaast zorgt de assistmedewerker voor de dagelijkse schoonmaakwerkzaamheden op uw kamer. Het betreft dan onder andere het bed, de kast op uw kamer en het nachtkastje. Voor grotere schoonmaakwerkzaamheden komt er een medewerker van onze schoonmaakorganisatie langs op de afdeling. De assisten of de medewerkers van de schoonmaakorganisatie hebben geen verpleegkundige of medische taken. Zij kunnen hierom ook geen medische vragen beantwoorden. Hiervoor moet u bij de arts of verpleegkundige zijn.
Uw opname op onze afdeling
U wordt eerst op de spoedeisende hulp gezien (SEH). Als u dan wordt opgenomen gaat u als eerst naar de acute opname afdeling (AOA) waar u maximaal 48 uur verblijft. In sommige gevallen wordt u direct op de afdeling opgenomen. Na opname op de AOA wordt u overgeplaatst naar onze verpleegafdeling. De verpleegkundige ontvangt u op de afdeling en geeft u uitleg over de voorzieningen.
Uw behandeling
Eén van de behandelend specialisten (longarts) loopt op maandag, woensdag, vrijdag en zaterdag visite langs de bedden. De arts- assistenten (zaalartsen) lopen van maandag tot en met vrijdag visite en zijn ook uw aanspreekpunt voor medische problemen. De visites beginnen door de weeks vanaf 8.30/9.00 uur, op zaterdag vanaf 9.30 uur en zijn er op zondag uitsluitend voor spoedeisende zaken. Graag verzoeken wij het bezoek om tijdens de visite rondes niet aanwezig te zijn
i.v.m. de privacy van de andere patiënten die op de zaal liggen. Mocht het bezoek toch aanwezig willen zijn voor bijvoorbeeld een korte vraag zou dit mogen. Het bezoek mag dan de kamer betreden als de visite bij de desbetreffende patiënt begint en de zaal verlaten wanneer de visite naar de volgende patiënt gaat. Bij meerdere of uitgebreide vragen dient er een familiegesprek met de zaalarts aangevraagd te worden. Dit kunt u doen bij de verpleegkundige.
Eens per week vindt er een
multidisciplinair overleg (MDO) plaats. Dit is een overleg tussen specialisten, arts assistenten, verpleegkundigen, longverpleegkundige, diëtist en fysiotherapeut. Tijdens dit overleg bespreken zij elke patiënt en stellen een zorgplan op.
Dagelijks lopen de artsen visite bij al onze patiënten. U bent dus zelf op de hoogte van de laatste uitslagen. Wij mogen alleen informatie over uw verzorging of huidige toestand geven aan uw contactpersonen. Indien iemand geen contactpersoon is mogen wij
i.v.m. privacy geen informatie aan hen geven. De contactpersonen kunnen bij vragen aan de verpleegkundige telefonisch
contact opnemen door te bellen naar de afdeling: (015) 260 33 70
Let op: de verpleegkundige verstrekt geen medische informatie of uitslagen van onderzoeken, ook niet telefonisch hiervoor moeten zij bij de arts zijn.
Wij regelen de onderzoeken die nodig zijn voor uw behandeling. De arts probeert u zo snel mogelijk de uitslag van de onderzoeken te geven. Bij opname spreekt de arts met u over de grenzen van de behandeling. Andere specialisten vragen wij zo nodig in consult. Zij proberen u te bezoeken binnen 24 uur. De artsen beslissen over uw ontslag en delen u dat, zo mogelijk, een dag van tevoren mee. Bij ontslag stellen wij uw huisarts op de hoogte van uw behandeling in ons ziekenhuis.
Werktijden op de afdeling
Wanneer wij van dienst wisselen vindt er een overdracht plaats op de volgende tijden:
- 7.15 - 07.30 uur;
- 15.15 - 15.45 uur;
- 23.15 - 23.30 uur.
Wanneer u vragen heeft, wilt u dan rekening houden met deze tijden? U kunt ons natuurlijk wel voor urgente zaken bereiken.
Andere tijden die belangrijk zijn, zijn de medicatierondes. Deze rondes vinden plaats rondom de maaltijden en voor het slapen gaan. Gedurende de opname regelen wij uw medicatie (ook de medicijnen die u gewend bent thuis in te nemen gaan nu via de verpleging).
Vanaf 7.30 uur wekken wij u mogelijk voor lichamelijke controles. Om 22.00 uur gaat het licht uit voor de nacht.
Patiënteninformatie
Wij hebben diverse patiënteninformatie over longaandoeningen en onderzoeken. U kunt ze vinden op onze website
www.reinierdegraaf.nl. Op onze website
www.longziekten.reinierdegraaf.nl vindt u uitgebreide informatie over longziekten.
Praktische zaken
- Er is een patiëntenkoelkast aanwezig waar u gebruik van kunt maken, u kunt dit vragen bij de assistmedewerkers. Behalve als u in isolatie ligt, wij mogen dan i.v.m. hygiëne geen eten of drinken in deze koelkast te leggen.
- De door u aangewezen contactpersoon mag met uw toestemming het verpleegkundig dossier inzien; hij/zij kan daarom vragen bij de balie.
- Bezoekers zijn van harte welkom, maar we vragen u dringend niet meer dan twee bezoekers te ontvangen in verband met uw rust en die van uw medepatiënten. In sommige gevallen worden er uitzonderingen gemaakt. Dit gaat altijd in overleg met de verpleegkundige.
- De bezoek tijden zijn van 07.00 uur tot 21.00 uur.
Rookvrij ziekenhuis
Reinier de Graaf is een rookvrij ziekenhuis. Dit betekent dat er niet gerookt mag worden in onze gebouwen en op het ziekenhuisterrein. Dit geldt voor zowel gewone sigaretten als e-sigaretten (vapen). Wilt u stoppen met roken maar lukt dit niet? Wij kunnen u tijdens uw opname op de afdeling hiermee helpen. Bespreek dit met de verpleegkundigen. U kunt ook begeleiding krijgen om te stoppen met roken door een van onze longverpleegkundigen of via Sinefuma. Bekijk de folder
‘Stoppen met roken’ op de website
reinierdegraaf.nl.
Telefoon en televisie huren
Op de locatie Delft is televisie en radio gratis. U kunt gebruik maken van uw eigen smart Phone. Er is gratis WiFi in alle gebouwen.
Internetten en e-mailen
U kunt met uw laptop internetten en e-mailen in ons ziekenhuis. U kunt een handleiding afhalen bij de balie van de verpleegafdeling of u kunt deze vinden op onze website.
Bloemen en planten
Op de verpleegafdelingen zijn wegwerpvazen aanwezig. Planten/ bloemen met aarde zijn niet toegestaan op de afdeling
i.v.m. hygiëne.
Heeft u vragen?
Heeft u nog vragen, stel ze dan gerust aan de verpleegkundigen en/of uw arts.
Heeft u klachten?
Wanneer u klachten heeft, kunt u deze met uw verpleegkundige of met uw arts bespreken. Uiteraard kunt u ook een beroep doen op de in Reinier de Graaf aanwezige klachtenfunctionaris.
Wat kunt u van het team verwachten?
Wij willen u als patiënt zo goed mogelijk van dienst zijn. Daarom doen wij u hieronder een aantal beloftes waarop u ons kunt aanspreken:
- We zijn goed bereikbaar en u kunt snel voor een afspraak of behandeling bij ons terecht.
- Afspraken en behandeling laten wij zoveel mogelijk op elkaar aansluiten.
- We helpen u op de afgesproken tijd.
- We streven naar een goede voortgang van zorg.
- We benaderen u op een vriendelijke en begripvolle manier.
- We gaan vertrouwelijk om met gegevens en informatie.
- We zijn altijd bereid vragen te beantwoorden.
- We informeren u over eventuele fouten die op de afdeling zijn gemaakt en die op uw behandeling/verpleging betrekking hebben. Ook melden wij fouten zoals is afgesproken in ons ziekenhuisbeleid.
- We verstrekken voorgeschreven medicatie op vaste tijden.
- We verstrekken nieuw voorgeschreven medicatie dezelfde dag als deze wijziging is voorgeschreven.
- We zijn aanspreekpunt voor u en uw naasten op zowel lichamelijk, psychisch als op sociaal gebied.
- Informatie over uw behandeling en/of uw gezondheid mogen wij naast u als patiënt alleen maar aan uw contactpersoon doorgeven.