U ontvangt deze informatie, omdat uw naaste is opgenomen op de Intensive Care (IC) van ons ziekenhuis. Door deze informatie te lezen krijgt u een indruk van wat een IC-opname en het herstel van een IC-patiënt inhoudt. Alhoewel veel informatie in deze folder te vinden is, is het onmogelijk om antwoord te geven op alle vragen. Het geeft wel aan wat er zou kunnen gebeuren. Herstel is vaak een lang en traag proces. Als iemand zo ernstig ziek is, is de onzekerheid over het verloop één van de meest beangstigende dingen. We hopen dat deze informatie u helpt om een deel van de vragen die er bij u leven te beantwoorden. Opname op de IC
Uw naaste is opgenomen op onze Intensive Care. Dit kan zijn vanwege een ongeluk, een ernstige ziekte of behandeling na een grote operatie. Als wij deze intensieve zorg niet geven, kan het zijn dat er op de korte of lange termijn ernstige schade aan de gezondheid optreedt of dat uw naaste kan komen te overlijden.
Bij binnenkomst op de IC is het vaak een drukke situatie. Ons IC-team is op dat moment druk bezig uw naaste op te nemen. Het team brengt verschillende infusen en katheters in, wat vaak veel tijd in beslag kan nemen. Wij kunnen u vragen te wachten in de familiekamer, zodat het team de ruimte krijgt. Het is normaal dat u zich machteloos voelt en dat u graag zo snel mogelijk wilt weten wat de kansen op herstel zijn. De verpleegkundige en/of arts zal u zo snel mogelijk op de hoogte brengen van de situatie.
Het verloop
Er kunnen dagen voorbijgaan zonder dat de situatie van uw naaste verandert. Vaak kunt u dan niet veel meer doen dan naast het bed zitten en wachten. Ook al is uw naaste buiten bewustzijn of door medicatie in slaap, de verpleegkundigen zullen blijven vertellen wat ze doen. Dit is omdat mensen in deze situatie toch geluiden kunnen horen en aanrakingen kunnen ervaren. In de meeste gevallen herinnert de patiënt zich hier echter weinig of niets van. Als de patiënt het wel voelt of hoort geeft het hen een veiliger gevoel.
Communicatie met uw naaste
Ook als uw naaste bij bewustzijn is, kan het moeilijk zijn om goed met elkaar te communiceren. Dit komt bijvoorbeeld door een beademingsbuisje dat tussen de stembanden zit, door zwakte, slaapmedicatie of een andere lichamelijke oorzaak. Als uw naaste niet kan praten, kunt u proberen om te schrijven of om woorden te spellen door letters aan te wijzen op een letterkaart. Ook kunt u gebruikmaken van een iPad. Daarop staat een speciaal programma voor IC-patiënten dat kan helpen bij de communicatie. Wilt u gebruikmaken van deze hulpmiddelen? Vraag hier gerust om bij de verpleegkundige.
Hulp bieden
Om het herstel te bevorderen kan het zijn dat de verpleegkundige u vraagt wat persoonlijke spullen mee te brengen, zoals foto’s, het favoriete geurtje of de favoriete muziek van uw naaste. Het kan ook helpen om tegen uw naaste te praten. Sommige mensen vinden het fijn te helpen bij de verzorging van hun naaste. Op de kamer hangt een zorgkeuze kaart. Hierop worden verschillende opties geboden waarmee u zou kunnen helpen. De keuze is afhankelijk van hoe ziek uw naaste is en niet alles wat op de keuzekaart staat is altijd mogelijk. Overleg, als u zou willen helpen, altijd even met de verpleegkundige wat er wel mogelijk is.
Patiënten die ernstig ziek zijn hebben minder weerstand. Ze zijn daardoor kwetsbaarder voor invloeden van buitenaf. Ons team doet er alles aan om uw naaste hiertegen te beschermen.
U kunt helpen door uw handen goed te wassen en in ieder geval handenalcohol te gebruiken voordat u naar uw naaste gaat of de kamer verlaat.
Een dagboek bijhouden
De tijd op IC kan verwarrende herinneringen geven. Vaak is een dagboek dan een hulpmiddel om beter te begrijpen wat er gebeurd is. Dit geldt voor u maar zeker ook voor uw naaste. Op de IC is een IC-dagboek voor u beschikbaar. Mocht u hier behoefte aan hebben en dit is nog niet aan u uitgereikt, dan kunt u hier altijd om vragen.
Wat kunt u nog meer verwachten op de IC?
Op sommige momenten zal de verpleegkundige u vragen om de kamer even te verlaten. U kunt dan wachten in één van de familiekamers. Dit geeft de verpleegkundige meer ruimte om zijn of haar werk te doen. Ook kunnen sommige medische handelingen vervelend zijn om te zien.
De behandeling van uw naaste
De meeste apparaten waarmee uw naaste verbonden is, hebben een alarm. Dit is een onderdeel van de bewaking en hoort bij een IC. De verpleegkundige houdt uw naaste continu goed in de gaten. Ook al zijn ze niet op de kamer aanwezig, u hoeft zich niet ongerust te maken. De verpleegkundigen kennen de oorzaak en weten wanneer en hoe ze moeten handelen.
Het lichaam van uw naaste heeft tijd nodig om zich te herstellen. Soms krijgen onze patiënten sterke pijn- en/of slaapmedicatie om het proces van herstel te bevorderen.
Als uw naaste aan het beademingsapparaat ligt, kan het nodig zijn dat de verpleegkundigen slijm wegzuigen uit de longen. Zij doen dat door een slangetje in te brengen via de beademingsbuis. Uw naaste kan hierdoor gaan hoesten; dit kan voor u vervelend zijn om te zien.
Door het vocht dat uw naaste krijgt via infusen kan hij of zij er opgezwollen gaan uitzien. In de meeste gevallen zal dit verminderen zodra uw naaste opknapt.
Een delier
Het komt zeer regelmatig voor dat onze patiënten in de war raken. Dat noemen wij een delier. Dit kan veroorzaakt zijn door ziekte en/of medicatie. Patiënten kunnen hierdoor geagiteerd, angstig of achterdochtig raken.
Het kan ook zijn dat uw naaste gaat hallucineren (dingen zien die er niet zijn) of nachtmerries heeft. Uw naaste kan hierdoor erg onrustig zijn (uit bed willen en/of infusen en andere ‘slangen’ willen verwijderen). Deze verwardheid/onrust kunt u of uw naaste als naar ervaren. Wij kunnen tegen de verwardheid/onrust medicijnen geven. In sommige gevallen of wanneer iemand aan de beademing ligt, kan het noodzakelijk zijn dat wij uw naaste fixeren (vastleggen aan het bed) met buik- en polsbanden. Wij vragen hier uw toestemming voor. De ervaring is dat de situatie verbetert zodra uw naaste herstelt.
U kunt meer lezen over een delier in de folder "Een delier, wat is dat?"
Informatie over de behandeling
Ons team doet er alles aan om u en uw naaste te informeren over de behandeling die wij geven. Zo mogelijk laten wij u weten wat de behandelingsmogelijkheden zijn. Als er iets is wat u niet begrijpt of waarover u meer wilt weten, dan kunt u hiernaar vragen. Wanneer u een gesprek wilt met de IC-arts (intensivist) kunt u dit aangeven bij de verpleegkundigen. Zij zullen dit met u afspreken. Tijdens dit gesprek kunt u vragen stellen en kan de arts een update geven over de situatie van uw naaste.
Contactpersoon
Wij vragen u een of twee namen van contactpersonen aan ons op te geven. Deze contactpersonen kunnen te allen tijde bellen voor informatie over de gezondheidstoestand van uw naaste. Het is de bedoeling dat deze contactpersoon de andere familieleden en vrienden op de hoogte brengt. Ook zal hij of zij het aanspreekpunt zijn bij familiegesprekken. Om privacy redenen mogen wij (telefonisch) geen informatie geven aan anderen dan de contactpersonen.
Bezoektijden en bezoekregels
Let wel: Deze regels zijn afwijkend van de andere verpleegafdelingen.
De regeling houdt het volgende in:
- We verzoeken u vriendelijk om zoveel mogelijk één van de onderstaande bezoektijden aan te houden:
10.30-11.30 uur
14.30-15.30 uur
19.00-20.00 uur - De bezoeker wast of desinfecteert voor en na het bezoek de handen
- De bezoeker mag geen COVID gerelateerde klachten hebben.
Zorg voor uzelf
Probeer in deze moeilijke tijd ook voor uzelf te zorgen. Indien mogelijk, is het goed om af en toe wat afstand te nemen. Dat geeft uw naaste de gelegenheid om uit te rusten. We begrijpen dat het moeilijk is om naar huis te gaan, maar we hopen u het vertrouwen te geven de situatie juist in te schatten en goed voor uw naaste te zorgen. Zodra er verslechtering optreedt, brengen wij de eerste contactpersoon direct op de hoogte. Soms is er een situatie dat u niet naar huis wilt of kunt. Dan bestaat de mogelijkheid om op de IC te blijven slapen. U kunt dit overleggen met de verpleegkundige.
Uw familie en vrienden zullen ook bezorgd zijn om uw naaste. Zij zullen willen weten hoe het gaat. Informatie delen via e-mail of sms naar een grotere groep mensen in één keer kan dan een goede oplossing zijn. U kunt ook steeds één persoon op de hoogte stellen die de informatie vervolgens doorgeeft aan de rest.
Wij realiseren ons dat de tijd die u voor uw naaste doorbrengt op de IC erg emotioneel kan zijn en dat u geconfronteerd kan worden met vele vragen over ziekte, leven en over ‘hoe verder’. In eerste instantie zullen familie en vrienden er zijn om u te ondersteunen in deze periode. Zij willen u graag helpen, probeer hiervoor open te staan. Als deze hulp niet voorhanden is, kunt u
contact opnemen met uw huisarts.
Vanuit de afdeling geestelijke verzorging kan extra ondersteuning aangeboden worden in de vorm van een gesprek, begeleiding, maar ook het bijstaan bij het uitvoeren van bepaalde rituelen die aansluiten bij uw persoonlijke levensovertuiging. Het team van de afdeling geestelijke verzorging is voor alle patiënten beschikbaar. Via de verpleegkundige kunt u dit aangeven. Op de begane grond bevindt zich het stiltecentrum waar u zich kunt terugtrekken, uw gedachten kunt opschrijven of een elektrisch kaarsje kunt branden. Aangrenzend aan het stiltecentrum bevindt zich een islamitische gebedsruimte.
U kunt ook zelf via een email uw behoefte aan een vertrouwelijk gesprek aangeven. U wordt dan tijdens kantooruren teruggebeld. Het mailadres is
DGV@rdgg.nl.
Hulp voor kinderen van wie een naaste op de IC ligt
U vraagt zich misschien af of een kind zijn ouder of opa of oma kan bezoeken die op de IC ligt. Praat hierover met het kind en overleg met de verpleegkundige wat de mogelijkheden zijn. Vertel wat het kind kan verwachten: hoe uw naaste eruitziet, welke apparaten er te zien zijn en waar die voor dienen.
Wat u een kind kunt vertellen hangt af van de situatie en de leeftijd van het kind. U kunt het kind helpen met de situatie om te gaan door:
- de normale dagelijkse gang van zaken zo veel mogelijk door te laten gaan;
- op school en op andere relevante plaatsen te vertellen dat een naaste van het kind opgenomen is op de IC;
- eerlijk te zijn tegen het kind ook als de situatie voor u onzeker is.
Het kan kinderen helpen een dagboek bij te houden met een korte beschrijving van elke dag. Dit kan helpen om later over de situatie te praten.
Als uw naaste komt te overlijden
Ondanks alle inzet van ons IC-team zijn onze patiënten soms te ziek en komen ze te overlijden. Niet altijd is duidelijk wat de oorzaak van overlijden is. Als de patiënt overleden is, kunnen wij naaste familieleden benaderen met vragen over:
- nader onderzoek naar de precieze doodsoorzaak (autopsie);
- orgaan- of weefseldonatie.
Weten wat uw naaste in zo’n geval zou hebben gewild, helpt bij het nemen van de juiste beslissing. Het kan helpen om in zo’n moeilijke periode te praten met iemand die kan helpen met de rouwverwerking zowel voor volwassenen als voor kinderen. Mocht u behoefte hebben aan een gesprek met één van ons over het verblijf van uw dierbare op onze IC dan kunt u bellen voor een afspraak naar tel: 015 - 260 40 40.
Lotgenotencontact
In een later stadium kan het zijn dat u of uw familielid van lotgenoten wilt horen hoe zij de dingen ervaren hebben. Misschien voelt u die behoefte niet kort na het ontslag, maar pas na maanden of een jaar daarna. Dit is niet vreemd en ook na zo veel tijd kan lotgenotencontact voor sommigen een enorme steun zijn. Op de website www.icconnect.nl is hierover informatie te vinden.
Meer informatie
Wij willen u graag begeleiden bij de IC-opname van uw naaste en hopen dat u met deze informatie wat meer duidelijkheid heeft gekregen. Voor meer informatie kunt u ons altijd benaderen.
Op onze website
www.reinierdegraaf.nl staat meer informatie, onder andere over de afdeling en er staan enkele folders. Bij zoekopdracht vult u Intensive Care in. Vervolgens ziet u onze folders op een rijtje staan. U kunt ook altijd aan de verpleegkundige om een uitdraai vragen.
Folders die mogelijk voor u van belang zouden kunnen zijn:
- Intensive Care
- Uw familielid of naaste ligt aan de beademing
- Delirium of delier, wat is dat?