U ontvangt deze informatie, omdat u bij ons een dialysebehandeling krijgt. Wij doen ons uiterste best om uw verblijf zo veilig, prettig en respectvol mogelijk te laten verlopen. Daarom hebben wij een aantal regels. In deze folder leest u onze huisregels. Respectvol met elkaar omgaan
Iedereen – patiënten, bezoekers en medewerkers – gaat respectvol met elkaar om. Zo zorgen we samen voor een vriendelijke en veilige sfeer.
Foto-, film- en geluidsopnames
Om ieders privacy te beschermen:
- Het maken van foto’s en video’s is niet toegestaan, behalve als u alleen zelf in beeld bent en er geen andere patiënten, bezoekers of medewerkers te zien zijn.
- Wilt u een gesprek met uw zorgverlener opnemen? Vraag dit eerst. Opnames zijn alleen voor eigen gebruik.
Mobiele telefoons
U mag bellen in het ziekenhuis, behalve waar borden staan die dit verbieden.
Op de dialyseafdeling:
- Bellen mag, maar houd het kort.
- Tijdens het aansluiten of afsluiten van uw dialyse mag u niet bellen.
- Videobellen en FaceTime zijn niet toegestaan. Dit geeft geluidsoverlast en kan de privacy van uzelf en anderen aantasten.
Kleding die uw gezicht bedekt
Voor uw en onze veiligheid kunnen wij vragen om uw gezicht te laten zien.
Cameratoezicht
Wij gebruiken camera’s om de veiligheid te bewaken. Beelden worden alleen gebruikt bij ongelukken/problemen. Zo nodig geven we deze aan de politie.
Roken, alcohol en drugs
- Roken is verboden, ook e-sigaretten (vapes).
- Alcohol en drugs gebruiken vóór uw dialyse kan betekenen dat uw behandeling wordt afgezegd.
Dieren
Dieren zijn niet toegestaan op de dialyseafdeling. Voor hulphonden maken we aparte afspraken.
Aansprakelijkheid
Het ziekenhuis is niet verantwoordelijk voor verlies, schade of diefstal van uw spullen. Parkeren is op eigen risico.
Volg aanwijzingen op
Volg altijd de aanwijzingen van ons personeel, de beveiliging en zorgverleners. Zo blijft het veilig en netjes.
Verboden voorwerpen en strafbare feiten
Wapens en gevaarlijke voorwerpen zijn verboden. Als u zich hier niet aan houdt, dan schakelen we direct de beveiliging of politie in. Uw behandeling stopt dan. U moet het ziekenhuis en het ziekenhuisterrein verlaten.
Ongewenst gedrag
We vinden het belangrijk dat iedereen zich veilig en gerespecteerd voelt. Daarom vragen wij u om geen gedrag als agressie, pesten en discriminatie te laten zien.
Mocht dit toch gebeuren, kunnen de volgende stappen worden genomen:
- Stopzetten van de behandeling: dit gebeurt altijd in overleg met de arts en de leidinggevende van de dialyseafdeling.
- Gele of rode kaart van de beveiliging: een gele kaart is een waarschuwing. Bij een rode kaart bent u tijdelijk of definitief niet meer welkom in het ziekenhuis.
Wij rekenen op uw begrip en medewerking. Zo houden we onze zorgomgeving veilig voor iedereen.
De dialysebehandeling
Als u bij ons dialyse ontvangt, vragen wij u om op uw afspraken te komen. Kunt u een keer niet aanwezig zijn of wilt u wisselen van dialyse dag? Laat het ons dan alstublieft weten. We kijken graag samen of er een andere afspraak gemaakt kan worden.
Als het vaker voorkomt dat afspraken zonder afmelding worden gemist, kan dit gevolgen hebben voor uw gezondheid. De nefroloog of verpleegkundige gaat dan met u in gesprek.
Wilt u stoppen met de dialyse? Bespreek dit gerust met uw verpleegkundige of nefroloog. U heeft altijd het recht om de behandeling volledig te stoppen.
Uw rechten
U heeft recht op goede zorg. Dit betekent:
- Duidelijke uitleg over uw behandeling en gezondheid.
- Samen met uw arts beslissen over de behandeling.
- Geen informatie willen ontvangen.
- Uw medisch dossier inzien en een kopie krijgen.
- Onjuiste gegevens laten verbeteren en aanpassen.
- Een wilsverklaring toevoegen. Een wilsverklaring is een schriftelijk document, waarin u uw wensen over de medische behandeling opschrijft. Dit is belangrijk voor het geval u later niet zelf kunt beslissen. Hierin kunt u bijvoorbeeld aangeven welke behandelingen u wel of niet wilt of wie er namens u mag beslissen.
- Vernietiging van uw medische gegevens vragen.
- Vertrouwelijke behandeling van uw gegevens.
- Recht op een tweede mening of advies van een andere arts (second opinion).
Uw plichten
Goede zorg is samenwerking. U helpt ons door:
- Eerlijke en volledige informatie te geven over uw gezondheid.
- Mee te werken aan uw behandeling.
Heeft u vragen over deze regels? Onze medewerkers helpen u graag.